Sjekkliste ved lav kvalitet

Dersom du opplever ustabil sending fra TV 2 Sumo er det enkelte grep du kan gjøre hjemme for å sjekke om feilen kan ligge lokalt. TV 2 Sumo sender ut videosignal i HD (720p), men vi ser at enkelte kan oppleve dårlig kvalitet på video.

Under finner du noen punkter og en video som kan være årsak til flaskehalser og lav kvalitet som du gjerne kan gå igjennom. Kanskje du fikser problemet selv? Video fra TV 2 Sumo leveres til deg gjennom flere ledd, i noen tilfeller oppstår feilen hos oss men det kan også oppstå i et av de andre leddene. Her finner du en kjapp og enkel innføring fra Google om hvordan videostreaming fungerer "bak kulissene" og hvor det kan oppstå problemer underveis.

Dersom du opplever ustabil sending fra TV 2 Sumo er det enkelte grep du kan gjøre hjemme for å sjekke om feilen kan ligge lokalt:

  • Router: Om mulig, koble enheten direkte til Internett med kabel til router. Hvis ikke dette kan gjøres, reset routeren din for å tømme midlertidig lagring (cache).
  • Nettlinje: Test nettlinjen din på Speedtest.net for å sikre at du har stabilt høy hastighet. Skriv gjerne ned resultatene, ping og nedlastning er det som er relevant.
  • Programvare: Sjekk at du har siste oppdatering av programvare på enheten du benytter. Her finner du en oversikt over hvordan programvare oppdateres på de vanligste enheter: Samsung Smart TV - iPhone / iPad - Apple TV - Playstation - LG Smart TV
  • Innhold: Er det kun et program, en kanal eller en serie feilen oppstår på? Test gjerne annet innhold (direktekanalen TV 2 eller en episode av Tid for Hjem) for å se om kvaliteten er vedvarende lav på alt innhold.
  • Flere enheter: Er kvaliteten lav på flere enheter? Om du opplever feil på Apple TV og har en iPad tilgjengelig, test gjerne om det er samme problem på begge enheter.
  • PC / Mac: Bruker du PC eller Mac? Da anbefaler vi at du først restarter maskinen, tester avspilling i forskjellige nettlesere (Firefox/Chrome/Safari) og sjekker at det ikke er andre programmer/prosesser som kjører i bakgrunnen. Sjekk at du har siste versjon av din nettleser den kan oppdaters/lastes ned her: Chrome og Firefox.
  • Smart-TV: Ta en restart av TV 2 Sumo appen på din smart-TV ved å trekke ut strømkabel i 60 sek. Dersom det oppleves hakking i bildet uten at strømmen stopper, kan dette være grunnet at funksjon for støyreduksjon på TV-en er på. Mer om det kan du lese for Samsung eller LG .
  • Apple TV: Forsøk å ta en omstart av din Apple TV.

- Hvis du har en Apple TV 4K eller Apple TV (4. generasjon), går du til Innstillinger > System > Start på nytt.

- Hvis du har en Apple TV (3. generasjon og tidligere), går du til Innstillinger > Generelt > Omstart.

  • Andre nettverk: Test avspilling på et annet nettverk, for eksempel 3G/4G eller tilkobling til et annet trådløst nett. Er det samme problem der også?

Om problemet vedvarer etter du har fulgt denne sjekklisten, kan du gjerne kontakte vårt kundesenter. Ta da med hvilke(n) enhet(er) problemet oppstår på, hvilket innhold du forsøker å spille av samt om du er tilkoblet bredbånd eller mobilt bredbånd trådløst eller kablet.