Hakkete video

Trådløst internett

Hastigheten på en trådløs forbindelse kan være for lav til å se video i høy kvalitet. Selv om trådløst nett kan gi gode resultater på målinger, viser det seg at ofte at slikt utstyr har problemer med å levere høye datastrømmer jevnt over tid. Dette kan medføre stans og hakking i video. Vi anbefaler å koble datamaskinen direkte til routeren, og unngå "omveier" som ekstra switcher og huber i nettverket hjemme.

Annen trafikk på linjen

Hvis flere enheter bruker internettlinjen samtidig, kan det få videoen til å hakke og stoppe opp. Fildelingsprogrammer bruker svært mye båndbredde til tider.

Problemer lokalt

Dersom du opplever problemer på en PC kan du sjekke om datamaskinen kjører flere programmer samtidig. Dette kan overbelaste din prosessor og dermed få videoen til å hakke eller spille av ujevnt. Vi anbefaler å lukke alle andre programmer, også antivirusprogrammer midlertidig for å feilsøke.

Virus og spyware

Virus og spyware kan også skape problemer for videoavspillingen. Sjekk maskinen jevnlig med et antivirus og/eller anti-spyware program. Maskinen bør også ha de siste sikkerhetsoppdateringene. De siste sikkerhetsoppdateringene kan lastes ved å åpne Start-menyen på datamaskinen og søke etter "Oppdatering".

Bærbar datamaskin

Om man benytter en bærbar datamaskin kan strømoppsett påvirke videokvaliteten. Om maskinen er innstilt på strømsparemodus i Windows kan man oppleve at kvaliteten kan variere mellom de ulike bitratene, og dette oppleves da som hakking.

For å endre til Høy ytelse på strømoppsettet, høyreklikk på batteri/strøm-ikonet nederst til høyre.

Oppdater apper

Benytter du TV 2 Sumo-appen på en av enhetene vi støtter bør du sjekke at programvaren er oppdatert og at du har installert nyeste versjon av vår app.

Sjekkliste lav kvalitet

Om ingen av løsningsforslagene hjelper, gå gjennom vår sjekkliste for lav kvalitet.